fredag 10 oktober 2014

En liten rapport från föreläsningen...


    "Trädgårdens växtskydd"

    En gråkall, mörk och regnig september kväll, när min trädgårdsiver nästan frusit inne fick vi möjlighet att lyssna på Lise-lotte Björkman, från Riksförbundet Svensk Trädgård. Ett 25-tal medlemmar slöt upp för att förkovra sig utifrån temat växtskydd. 
Där fick vi lära oss om skadedjuren i trädgården, loppor och löss, baggar av allehanda slag, larver i alla olika former och storlekar. Lyckligtvis kändes det mesta helt nytt för mig men för några blir det nog aktuellt att åka hem och ta fram motorsågen för att jämna både häck och träd vid marken. Föreläsningen slutade dock i en något mer positiv anda när vi fick veta hur vi motar "Olle i grind" genom att förse oss med livskraftiga och friska exemplar när vi köper nya växter och ge dem en god miljö med rätt skötsel i vår trädgård. Om olyckan ändå är framme fick vi tips på mer eller mindre effektiva metoder att bli av med problemet.


    Själv fortsätter jag som förr tror jag…. Jag tittar helt enkelt inte efter så noga. Den strategin fungerade när sorken "skalade" 80 meter nysatt aroniahäck. Som av ett under tog den sej och ger nu rikligt med skörd och vackra vårblommor…

    /Vid pennan
    Birgitta Fagerström



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar